Meny

Du använder en gammal version av din webbläsare. Vänligen uppdatera för en bättre upplevelse.

IBS

IBS eller Irritable Bowel Syndrome kallas även stressmage eller ballongmage och är en av världens allra vanligaste sjukdomar. Hela 10–15 %1 av befolkningen har återkommande besvär och ont i magen som kan kopplas till just IBS. IBS-mage är vanligast bland kvinnor och uppträder vanligtvis före 40-års ålder. De som drabbas är ofta aktiva personer. Så läs vidare och se om just dina magproblem kan vara kopplade till dessa besvär.

Är du det minsta osäker på om du har IBS eller laktosintolerans, ska du alltid kontakta din läkare för en konsultation eller 1177 Vårdguiden.

1177 Vårdguiden hittar du även ännu mer information om IBS.

Klicka sen här för att komma till hälso- & kostråd – med enkla och tydlig tips som kan hjälpa dig. Med just dina magbesvär.

1 World Gastroenterology Organization. Global Guidelines. Irritable Bowel Syndrome: a Global Perspective. Sept 2015

Vad är IBS-mage?

IBS står för Irritable Bowel Syndrome – eller funktionella tarmbesvär på svenska. Människor med IBS har, kort sammanfattat, en känslig mage, där stress och maten man äter ofta spelar in.

Vilka är symptomen vid IBS?

Symptomen varierar ofta från person till person – men genomgående handlar det om buller och körningar, gaser, diarré och/eller förstoppning, knip och ont och magen kan även bli uppsvälld, som en ballongmage. Man vet ännu inte vad som orsakar problemen, som ibland kan vara besvärande. Men de är inte farliga.

En vanlig diet vid IBS-mage innebär att man försöker äta mindre portioner uppdelat på tre huvudmål och två till tre mellanmål. Och genomgående rekommenderas att dra ner på mängden fett och fibrer, minska på kaffet och att undvika gasbildande livsmedel som ärter, bönor, linser, kål, lök och vitlök.

En annan populär diet heter Low FODMAP. FODMAP står för fermenterbara oligo-, di- och monosackarider och sockeralkoholer. Det är helt enkelt kolhydrater med korta sockerkedjor som inte tas upp så lätt av våra tarmar och som kan skapa symptom som uppblåsthet, gaser, smärta och diarré. Dieten går ut på att begränsa eller utesluta livsmedel som är rika på just FODMAPs. Som t.ex. vissa frukter och grönsaker, honung, ärter, bönor, linser, kål, lök, vitlök, mjölk och polyoler som t.ex. mannitol, sorbitol och xylitol. Rådgör dock alltid med en dietist eller läkare innan du lägger om din kost.

Hur ställs diagnosen IBS?

För att få diagnosen IBS går en läkare igenom symptomen och utesluter även om det kan vara något annat som ligger bakom.


IBS i Sverige

IBS kallas ofta vår tids folksjukdom då hela 10–15 % av alla i Sverige lider av det. En sjättedel av alla som uppger att de har magbesvär tror exempelvis själva att det beror på just IBS.1

Klicka här för att komma till hälso- & kostråd – med enkla och tydlig tips som kan hjälpa dig. Med just dina magbesvär.

1 Undersökning om maghälsa. TNS Sifo 2013